Рецензія на фільм "Хмарний Атлас" |
У середині 19 століття страждаючий іпохондрією американський нотаріус Адам Юінг (Джим Стерджесс) повертається додому з островів в Тихому Океані на борту торгового судна "Пророчиця". В дорозі Адам веде щоденник свого сентиментального подорожі, на сторінках якого розгортається цікава історія про дружбу і зраду. У 1931 році молодий англійський композитор Роберт Фробішер (Бен Уішоу), пустившись у бігу від численних кредиторів, влаштовується підмайстром до підсліпуватий сифілітик Вівіані Ейрс (Джим Бродбент), колишньому колись великим композитором. Фробішер регулярно відправляє своєму вченому коханцеві Руфусу Сіксміту довгі послання, описуючи мелодраматичні колізії з домочадцями Ейрса, і в одному з листів згадує, що захопився "Тихоокеанським Щоденником" якогось Адама Юінга. 70-і роки 20 століття. Каліфорнія. Постарілий Сіксміт (Джеймс Д'Арсі) застряє в ліфті з потомственою журналісткою Луїзою Рей (Хеллі Беррі). Переконавшись у професійних амбіціях дівчата, Сіксміт вирішує злити їй вибухонебезпечний компромат на енергетичну компанію, в якій він працює. В результаті ряду неприємних випадковостей Луїзі в руки потрапляють старі листи Фробішер, від яких вона не може відірватися.Нульові. Англія. Старезний видавець Тімоті Кавендіш (Джим Бродбент) стає свідком того, як на світському рауті, присвяченому літературної премії, його підопічний Дермот Хоггінс (Том Хенкс), образившись на знущально низьку оцінку своєї книги, викидає авторитетного критика в віконце. Скандал забезпечує успіх книги, гроші ллються рікою. Але Кавендіш змушений тікати від лютої рідні Хоггінса в якесь укриття, на шляху до якого він гортає надіслану йому кимось рукопис - історію розслідування Луїзи Рей. 2144. Нео-Сеул. За кілька годин до страти фабрикантка-клон сонм-451 (Пе Дуна) погоджується розповісти чистокровних архівістів (Джеймс Д'Арсі) докладну і неймовірну історію свого вознесіння до бунту проти системи. Знесенню частково посприяв уривок зі старого фільму "Страшне Випробування Тімоті Кавендіша". Далеке майбутнє, в якому більшість земель отруєні розповзається радіацією. Закрити (Том Хенкс) - необтесаний козопас, проживає в громаді жителів Долини - мирних збирачів, які поклоняються богині сонм і періодично страждають від нальотів кровожерливих Коннов - воїнів-наїзників. Раз на рік відбуваються міни - в село до жителів Долин заселяється хто-небудь з провидців - рідкісний вид людей, яких не торкнулася постапокаліптичному деградація. У будинок до Закрити приходить жінка на ім'я Мерон (Холлі Беррі). Разом вони вирушають у довгий і небезпечний шлях, в якому закрився знаходить пізнання. Однойменний роман Девіда Мітчелла - складна пірамідальна конструкція, розпухла на кілька століть і складається з шести маленьких приватних історій, викладених в різних літературних жанрах: подорожні нотатки, англійська мелодрама 30-х років в дусі Во, Хартлі та Моема, пригодницький детективний трилер, сатира, антиутопія, постапокаліпсіс з містичними елементами. Це тут по суті вправи в стилі, чисто літературна іграшка, написана, ймовірно, виключно заради форми. Слабкий зв'язок між історіями тримається на неочевидною ідеї інкарнацій однієї душі. Технічно ж герої Мітчелла пов'язані лише письмовим спадщиною, що потрапляють їм в руки, ледь вловимими дежа-вю, і спливаючим в деяких історіях рідною плямою у формі комети - друк помандрувала по оболонкам душі. Режисери проекту пішли далі і знехтували початковою формою, ускладнивши її до калейдоскопа перегукуються між собою мотивів. На екрані всі шість історій від початку до кінця розвиваються паралельно, досягаючи кульмінації в унісон. Ця вавилонська вежа, аж трьома режисерами побудована з різних жанрів, стилістики та інтонацій, що перемикаються з драми на комедію, на подив має струнку зрозумілу структуру і ні хвилини не дає занудьгувати протягом усіх трьох годин екранного часу. Тиквер та Сузір'я Вачовські наочно демонструють тему перевтілень душі: одні й ті ж актори грають різні ролі (від двох до восьми), змінюючи навіть підлогу і раси. Ідея смілива, але її старомодна рукотворна реалізація виглядає невдаліше, ніж графічний прийом в "Петлі часу", який перетворив Джозеф Гордон-Левітт в молоденького Брюса Уїлліса. Хьюго Уівінг в ролі демонічної медсестри Нокс виглядає більш-менш переконливо, але в ролі дізнавача-корейця він схожий на героя серіалу "Вавілон-5". Історія з перевдяганням на тлі технічної досконалості фільму виглядає дешевим фарсом. "Атлас" - перший в історії кіно незалежні фільм онлайн, чий бюджет злегка перевалив за 100 мільйонів. При всій своїй сміливості, режисери не могли дозволити собі півтонів і недомовок. Тому Вачовські та Тиквер витягують на передній план цілком певну кармическую ідею, яка щільно стягує розбіжні між історіями шви. В оригінальному джерелі сенс, як водиться, розпливається в неясних обрисах десятка ідей. Усе взаємопов'язано, навіть просте, на перший погляд, збіг обставин - лише правомірна наслідок дій колись кимось скоєних. Але Мітчелл (вже не знаю, чи спеціально) написав книгу про літературу, як тайнику безлічі життів, що проходять крізь століття. Про те, як чиясь збереглася на папері історія, потрапляє в руки незнайомій людині і зовсім заволодіває його думками, продовжуючи собі життя в чужій пам'яті. А фільм "Хмарний атлас" - повторювана хроніка багаторічної боротьби за свободу, на яку героїв підштовхує просте людське почуття - любов до ближнього. І рано чи пізно ті, кому судилося бути разом - будуть разом, нехай на це може піти не одна сотня років і десяток життів.
|